Ελάχιστες και “νόμιμες” Αμοιβές
Από τις 08.10.1974, βάσει του ΠΔ.696/74* (ΦΕΚ.301/Α΄) μέχρι τις 02.03.2011 ίσχυαν ελάχιστες αμοιβές για τις μελέτες και τις επιβλέψεις των μηχανικών.
Αυτές όμως καταργήθηκαν με την §1.α του άρθρου 7 του Ν.3919/11, ΦΕΚ.32/Α΄/02.03.2011, μετονομάστηκαν σε «νόμιμες» αμοιβές και πλέον το ύψος τους είναι προϊόν ελεύθερης διαπραγμάτευσης των μηχανικών με τους πελάτες τους, χωρίς κάτω ή άνω όρια.
* Υπήρχαν και παλιότερες νομοθετημένες διατάξεις για τον υπολογισμό ελαχίστων αμοιβών, αλλά το ΠΔ.696/74 είναι αυτό που ισχύει μέχρι και σήμερα, με τις όποιες τροποποιήσεις έχουν γίνει.
Φόροι, τέλη, εισφορές συνδεδεμένες με τις “νόμιμες” αμοιβές
- Με την §Η.6 του άρθρου πρώτου, εδάφιο 4 του Ν.4093/12, ΦΕΚ.222/Α΄/12.11.2012 καταργήθηκε η εισφορά 2% υπέρ ΤΕΕ επί των αμοιβών μελετών και επιβλέψεων.
- Με την §6α του άρθρου δεύτερου του Ν.4393/16, ΦΕΚ.106/Α΄/06.06.2016, καταργήθηκε η κράτηση 2% υπέρ ΤΣΜΕΔΕ επί των αμοιβών μελετών και επιβλέψεων.
- Με την κατάργηση της εισφοράς 2% υπέρ ΤΣΜΕΔΕ καταργήθηκε και η εισφορά 1% υπέρ ΕΜΠ, η οποία βάσει του Ν.546/1943, υπολογίζονταν στο ήμισυ της εισφοράς υπέρ ΤΣΜΕΔΕ.
Συνεπώς, από τις 06.06.2016 καμία εισφορά δεν σχετίζεται με τις «νόμιμες» αμοιβές, οι οποίες όπως αναφέρθηκε παραπάνω, από τις 02.03.2011 δεν αποτελούν ελάχιστες αμοιβές.
Η κατάργηση των ελαχίστων αμοιβών ήταν μνημονιακή υποχρέωση της χώρας μας, στα πλαίσια της απελευθέρωσης του ανταγωνισμού.
Ο λόγος που διατηρήθηκαν με άλλο όνομα, βλ. «νόμιμες», είναι για να μην απωλέσει το ΤΕΕ έσοδα από το ποσοστό 2% επί των αμοιβών που εισέπραττε, τα οποία έσοδα αποτελούσαν για πολλά χρόνια το 50% των συνολικών εσόδων του από όλες τις πηγές. Να υπενθυμίσουμε ότι όσο ίσχυαν οι κρατήσεις υπέρ ΤΕΕ, ΤΣΜΕΔΕ και ΕΜΠ, υπολογίζονταν επί των “νομίμων” αμοιβών και όχι επί των συμφωνηθέντων! Μόνο ο ΦΕΜ υπολογίζονταν πάντα, μέχρι και σήμερα, βάσει της συμφωνηθείσας αμοιβής, όπως είναι και το εύλογο.
Δικαιολογητικά για την έκδοση οικοδομικής άδειας
Το άρθρο 40 του Ν.4495/17, ΦΕΚ.167/Α΄/03.11.2017, καθορίζει ρητά ποια είναι τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση οικοδομικής άδειας. Μεταξύ αυτών δεν είναι ούτε ο συμβατικός ή και αναλυτικός προϋπολογισμός του έργου, ούτε το έντυπο υπολογισμού και ανάλυσης των «νομίμων» αμοιβών, όπως αυτό προκύπτει από την ηλεκτρονική εφαρμογή του ΤΕΕ «Αμοιβές Ιδιωτικών Έργων». Εξάλλου ο προϋπολογισμός του ΤΕΕ γίνεται από 01.03.2010 με ΕΤΑ=118€, βάσει απόφασης της Δ.Ε. του ΤΕΕ, ενώ ο προϋπολογισμός για τον υπολογισμό των εισφορών γίνεται με ΕΤΑ=45€ και για τον υπολογισμό των «νομίμων» αμοιβών γίνεται με ΕΤΑ=112,50€, σύμφωνα με την §3 του άρθρου 4 της ΥΑ/Δ17α/03/8/ΦΝ.460/12, ΦΕΚ.56/Β΄/25.01.2012.
Τα μόνα δικαιολογητικά για την έκδοση οικοδομική άδειας, όσον αφορά τα φορολογικά είναι:
- αποδεικτικά κατάθεσης των απαιτούμενων εισφορών του ιδιοκτήτη του έργου υπέρ
- του Δημοσίου,
- του e-ΕΦΚΑ και
- του οικείου δήμου,
- αντίγραφο της ΑΠΥ / ΤΠΥ που αφορά την καταβολή της συμφωνηθείσας αμοιβής των μελετητών μηχανικών,
- αντίγραφο του ΦΕΜ.
Θεωρούμε ότι βάσει των παραπάνω, το μόνο επιπλέον έγγραφο που απαιτείται είναι ο συμβατικός ή και αναλυτικός προϋπολογισμός, βάσει του οποίου προκύπτουν οι εισφορές του ιδιοκτήτη.
Δεν έχει νόημα η κατάθεση του συμφωνητικού μεταξύ του μηχανικού και του πελάτη του, συμφωνία που μπορεί και να μην είναι έγγραφη αλλά προφορική, με τις ανάλογες βέβαια επιπτώσεις (βλ. σχετικά το άρθρο μας για τα Συμφωνητικά Μηχανικών).
Βέβαια, απαιτείται και ο Πίνακας 1 ή/και 2 ή/και 3 του ΙΚΑ, στον οποίο υπολογίζονται τα ελάχιστα ένσημα.
Τέλος, η διάταξη του άρθρου 40 του Ν.4495/17 αναφέρει ρητά ένα προς ένα όλα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση οικοδομικής άδειας και ως νεότερη, κατισχύει παλιότερων διατάξεων βάσει των οποίων απαιτούνταν:
- ασφαλιστική ενημερότητα βάσει της §6 του άρθρου 27 του Ν.3518/06, ΦΕΚ.272/Α΄/21.12.2006,
- βεβαίωση ΤΕΕ περί εγγραφής στα Μητρώα του βάσει του Εγγράφου ΤΕΕ 21964/07.09.2016,
- βεβαίωση ΤΕΕ περί εξόφλησης ή τακτοποίησης των οφειλών προς αυτό, βάσει του Εγγράφου Εγγράφου ΤΕΕ 21964/07.09.2016,
- βεβαίωση ΤΕΕ περί μη καταδίκης λόγω πειθαρχικού παραπτώματος βάσει του Εγγράφου ΤΕΕ 21964/07.09.2016)
Χρησιμότητα “νομίμων” αμοιβών
Μετά την
- κατάργηση από το 2011 των ελαχίστων αμοιβών (βλ. άρθρο 7 Ν.3919/11),
- την κατάργηση από το 2016 και των τελευταίων εισφορών που ήταν συνδεδεμένες με τις “νόμιμες” αμοιβές (βλ. §Η.6 άρθρου πρώτου Ν.4093/12 & §6α άρθρου 2 Ν.4393/16) και
- την κατάργηση από το 2017 της υποχρέωσης επισύναψης του υπολογισμού τους στα δικαιολογητικά για την έκδοση οικοδομικής άδειας (βλ. άρθρο 40 Ν.4495/17),
ο μόνος λόγος ύπαρξης των “νομίμων” αμοιβών είναι κατά τη γνώμη μας η χρήση τους ως “μπούσουλα“ για ένα συνάδελφο μηχανικό που επιθυμεί να υπολογίσει την αμοιβή που θα ζητήσει για την εκπόνηση μιας μελέτης/επίβλεψης.
Μετά απ’ όλα αυτά, αντιλαμβανόμαστε νομίζω όλοι ότι δεν έχει πλέον εφαρμογή η παρακάτω Εγκύκλιος του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία εκδόθηκε το 2008, δηλαδή επί εποχής ελαχίστων αμοιβών.
Απαίτηση α/α από το σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ
Όταν απατείται από κάποιο ηλεκτρονικό σύστημα, π.χ. το e-Άδειες η καταχώρηση του α/α από το σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ, δεν έχουμε παρά απλώς να δημιουργήσουμε ένα νέο έργο και να λάβουμε τον α/α.
Η απαίτηση του BuildingCert, κατά την έκδοση ΠΕΑ, καταχώρησης α/α από το σύστημα αμοιβών του ΤΕΕ, είναι προφανώς “απομεινάρι” του παρελθόντος, καθότι οι “νόμιμες” αμοιβές για τα ΠΕΑ καταργήθηκαν με το άρθρο 57 του Ν.4409/16 (ΦΕΚ.136/Α΄/28.07.2016).
Αν θέλετε να αναδημοσίευσετε το άρθρο, θα πρέπει να αναφέρετε την πηγή και σύνδεσμο (link) προς το win2.gr.